• Laagsteprijsgarantie, hoogste klantwaardering

  • Binnen 5 werkdagen gratis thuisbezorgd vanaf €150,-

  • Gratis retourneren binnen 30 dagen

Herman aan het roer

Kees en Herman

In het kader van ons 80-jarig jubileum delen we iedere maand een verhaal uit onze historie. Dit keer gaat het over Herman Homan, die veel voor Kees Smit Tuinmeubelen betekent heeft. Als Rietje, de vrouw van Kees, in 2002 overlijdt klapt Kees in elkaar en neemt Herman de dagelijkse leiding over.

Kees klapt in elkaar

Rietje overlijdt in 2002. Aan borstkanker. Drie jaar heeft zij die vreselijke ziekte weten te weerstaan. Kees klapt in elkaar en zonder dat er heel veel woorden aan te pas komen, neemt Herman de dagelijkse leiding over.

Niet vreemd. Beiden kunnen met elkaar lezen en schrijven. Ze hebben aan een gezichtsuitdrukking of klopje op de schouder genoeg. Natuurlijk zijn ze allebei anders, door het leeftijdsverschil en de bagage die daarbij hoort. Maar ze delen dezelfde gedrevenheid. Daarbij kunnen ze elkaar goed opnaaien, vertelt Herman. “Niet lullen, maar poetsen. Gewoon d’r op. Je best doen en hard werken. Zorg ervoor dat je niet met een schuldgevoel achteromkijkt. Blijf dingen goed, strak en netjes doen.”

Herman ziet Kees nooit als baas. “Kees Smit voelde als mijn bedrijf. Dat krijg je als je elkaar honderd procent vertrouwt. Kees is altijd als een broer voor mij geweest. Wij waren directeur en geen directeur, maar gewoon gas aan het geven.”

Poppetjes versus knopjes

De bouw van de eerste showroom en later de Experience Store. De opening van het tuinmeubelseizoen op Tweede Paasdag. Hun beursavonturen in binnen- en buitenland. De opening van de tweede vestiging in Amersfoort. Herman maakte het allemaal mee.

Hij gaat uiteindelijk na 39 jaar weg omdat het bedrijf hem te groot wordt. Te veel overleg hier, te veel schijven daar. Dat is niks voor hem. Hij is meer iemand van direct aanpakken. Meer van d’r an. En ja, online. “Ik weet dat de verkoop steeds meer digitaal verloopt, maar je moet elkaar wel in de pupilletjes blijven kijken. Dingen werken niet op de automatische piloot. De poppetjes moeten het doen, niet alleen de knopjes. Nieuw is goed natuurlijk”, benadrukt hij, “maar vergeet oud niet. Dat is het fundament van je bedrijf. Wees zuinig op die geschiedenis. Kees Smit is gegroeid op waarden als kennis, aandacht, liefde en eerlijkheid. Die moet je omarmen. Niet door er bovenop te zitten, maar door die nuchter te vertalen naar je bedrijfsvoering.”

Bovenal: Kees Smit is een familiebedrijf. En dat familiegevoel, die saamhorigheid, moet je blijven koesteren en uitdragen. Herman: “Geld verdienen is mooi en belangrijk, maar dat mag nooit uitgroeien tot het allerbelangrijkste. Als je alleen denkt in omzet verbrokkelt je samenzijn en dan wordt verbinding helemaal een lastig verhaal. Blijf daarom alsjeblieft zuinig op elkaar. Het komt door de kracht van verbinding waardoor iedereen samen beter floreert.”